Wednesday, January 16, 2013

Aku Tidak Layak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera :)

Nak dengar sebuah kisah cinta?? Kisah cinta ini tidaklah setulus Laila dan Majnun. Tidak juga se romantis seperti Romoe dan Juliet. Apatah lagi sehebat kisah cinta Shah Jehan dan Mumtaz. Oh, dan jugak kisah cinta ini langsung tidak sama seperti kisah klasik cinta Sultan Mahmud pada Puteri Gunung Ledang. Apa-apa pun kisah cinta ini tetap ada keunikan nya yang tersendiri. Ya, semua kisah cinta tidak serupa walaupun seakan sama. Jadi, bagi yang mahu mendengar kisah cinta ini. buka mata buka hati dan buka minda :") 

Mengapa harus membuka mata, buka hati dan buka minda??  Kerana kisah cinta ini sering kali berlaku dalam kehidupan seharian, cuma tidak semua insan menyedarinya. :"D

Semuanya bermula di mana Si Gadis itu menonton sebuah drama bersiri yang sedang hangat di perkatakan di media massa.. kalau dalam twitter tuh tak sah cakaplah.. sampai trending dia buat nya haa :) eh kejap Si Gadis tuh jatuh cinta dekat artis kah? eh no no no.. idok idok.. dengar dulu.. ihiks :P kan kalau setiap drama tu kan ada lagu background.. bila part sedih lagu sedih bila part sweet sweet lagu pun nak sweet jugak lah kan.. so waktu tuh lah Si Gadis ini mula terpesona. Jatuh cinta dengan lagu itu.. belum pada tuan empunya lagi.. 

Nak jadikan cerita. Si Gadis pom mula lah buat kaji selidik cari siapa empunya lagu sebab nak download.. then jumpa lah dalam you tube.. excited.. eh bukan artis.. orang biasa-biasa sahaja.. *okey tak boleh cerita lebih.. bahaya bahaya :P then dekat caption bawah vidoe tuh dia letak link fan page facebook dioarang.. Si Gadis itu pom liked lah tanda sokongan.. :) masa usha usha.. then jumpa facebook ahli kumpulan dioarang.. so Si Gadis tu pom add lah.. memandangkan ahli diaorang sama kampung dengan Si Gadis tersebut.. so salah seorang dari ahli band tuh pom approved.. Si Gadis excited. tapi tidak pernah menegur..kerana bagi Si Gadis merasa tidak ada sebab untuk dia tegur..

Pada suatu malam.. selepas empat hari berlalu setelah Si Lelaki itu approved.. *ayat terbelit xboleh blah Si Gadis cuba untuk tegur..memandangkan dia kebosanan tahap melampau.. tak tahu nak borak dengan siapa di facebook.. Jadi Si Gadis tersebut cuba untuk mengenali lelaki itu.. memulakan sapaan dengan hanya  memberi salam.. Si Gadis kira lelaki itu tidak akan balas.. jadi dia hanya membuat sambil lewa.. tapi sangkaan Si Gadis salah sama sekali.. Si Lelaki membalas dengan ramah.. 

Bermula lah perbualan seorang sahabat.. Si Gadis memberitahu yang dia pernah mendengar lagu nyayian kumpulan Si Lelaki dalam sebuah drama dan pernah ternampak kelibat si lelaki tersebut dalam MV tersebut. di dalam You Tube.. Si Lelaki ketawa.. Si Lelaki menyatakan.. hanya wanita ini lah satu-satu nya menegurnya dan berkata sebegitu dan dia merasa malu.. ^_^ .. hati Si Gadis di jentik.. *bermula di sini :p Si Gadis semakin selesa untuk bercanda.. dengan manyatakan.. "Kejap lagi mesti ramai yang tegur dan tanya macam nih sampai tak menang tangan nak layan" Si Lelaki ketawa lagi dan berkata " eh tak ada lah sampai dasyat macam tuh sekali "

Bermula dari situ mereka semakin mesra.. Si Gadis mula sedar ada perasaan halus yang mula menjengah di hati beliau.. Si Lelaki berada jauh di perantauan.. sedang menuntut ilmu bagi meneruskan kehidupan.. Si Gadis bangga dengan peribadi Si Lelaki. Akan tetapi ada sesuatu yang menghalang.. Si Gadis masih menunggu result SPM.. Sedangkan Si Lelaki sedang menunggu masa tuk membina kerjaya.. kerjaya sebagai seorang Doktor.. Si Gadis merasa kerdil..

Si Gadis terasa takut jika dia terus berhubung dan bertegur sapa dengan Si Lelaki perasaan halus itu akan terus membenih dan tertanam rapi dalam hati nya.. Kerana Si Gadis pernah merasa sakitnya mencintai orang yang tidak mencintai kita balik.. Si Gadis sudah banyak pengalaman.. sudah banyak kali terluka.. sudah lama bertepuk sebelah tangan.. perit sakit semuanya sudah di rasa.. Jadi dia tidak mahu benda yang sama berulang lagi.. Jadi dia mengambil keputusan untuk tidak lagi bertegur sapa dengan Si Lelaki.. memandangkan Si Lelaki punya komitment yang lain nun jauh di sana.. peredaran waktu yang jauh berbeza.. Jadi tidak seharusnya dia mengacau Si Lelaki yang sedang membina kerjaya..

walau pun begitu.. Si Gadis sentiasa menunggu sapaan dari Si Lelaki di ruangan chat di facebook.. walau dia tahu kemungkinan itu semua hanya lah senipis kulit bawang :) dia tetap menunggu dan menunggu.. Dia ingin menegur.. tapi dia sentiasa merasa dia tidak layak untuk menegur.. dan berkawan dengan Si Lelaki.. Si Gadis terlalu merendah diri.. :")

kesudahannya.. Si Gadis hanya duduk merenung di depan skrin dan menanti sesuatu yang tidak pasti.. :")

p/s : apa yang kita inginkan tidak semestinya akan menjadi milik kita. kerana ALLAH tahu apa yang lebih baik buat kita.. sesungguhnya kita hanya merancang.. yang menentukan hanya lah TUHAN :") mencintai seseorang adalah di luar batasan kita.. apa yang mampu kita buat.. hanya lah doa.. Jika benar kita mencintai seseorang itu maka berdoalah.. semoga ALLAH juga menyemaikan perasaan sayang dan cinta itu di dalam hati pasangan kita dan orang yang kita suka.. usaha dan tawakal adalah jalan terbaik.. Assalamualaikum :")



8 comments:

  1. doakan semoga cintanya itu dibalas..
    kalau bukan oleh Si Lelaki itu, maybe oleh lelaki lain yang baik sepertinya..
    Amin... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMIN :") Mudah mudahan.. smoga si gadis temui cinta yg di dambakan nya slama ini :")

      Delete
  2. hanya Allah yang tahu apa yang terbaik untuk si Gadis.
    in sha Allah,yang terbaik sedang menanti si Gadis :)

    ReplyDelete
  3. yup.. apa yang kita mahu, tidak semestinya akan menjadi milik kita..:) Allah S.W.T is the best planner.. :)
    #done follow you.. lompat-lompat sini.. ong kedek-kedek

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) thanks sbab sudi lompat2 dkt sini.. HAHAHA :p

      Delete
  4. In shaa Allah..Allah merancang sesuatu yg lebih baik untuk si Gadis dan si Lelaki. :)

    Salam kenal :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insha ALLAH :") mudah-mudahan

      salam kenal jugak :D

      Delete