Saturday, March 2, 2013

Rasa Cinta Itu :")

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

p/s : entry kali ini amat meleleh terleleh.. jika ingin ketahui.. bacalah.. jika tidak berkeinginan mengetahui.. pergilah.. Fiqah tidak memaksa cuma ingin bekongsi rasa.. jika tidak suka jangan di cemuh.. jika suka doakan kebaikan buat Fiqah.. :")


Cinta adalah sebuah fitrah dalam kehidupan yang pasti dimiliki oleh setiap manusia bukan ? dan ketika Tuhan mendatangkan rasa cinta tersebut kenapa harus dengan dia ? seorang pria yang jelas-jelas sudah menjadi milik orang lain !

Perasaan cinta atau suka adalah perasaan yang wajar yang dialami oleh manusia. Dan apabila rasa cinta itu dilengkapi dengan kehadiran pasangan atau kekasih yang mendampingi kita. Dan pastinya kita mencintai kekasih kita dengan perasaan yang besar.

Namun bagaimana jika yang kita suka atau kita cintai adalah kekasih orang lain? Ada beberapa penyebab dan saran praktis yang bisa Kita temukan dari penjelasan berikut ini. Penyebab kita mencintai atau menyukai kekasih orang lain adalah karena orang tersebut membuat kita kagum, entah karena perlakuannya yang baik, perkataannya yang ramah, atau karana perangainya yang baik. Mungkin kita juga terlampau kagum dengan orang tersebut karana sesuatu hal yang terkadang kita juga bingung mengapa kita bisa menyukainya. hmm mungkin sebab itu.. tapi entah.. ia sesuatu perkara yang amat sukar tuk diluah dan di ulas.. :") Tertutup segala peluang untuk menawan hatinya. Hanya mampu memendam cinta dalam hati. Tapi sampai bila nak perap cinta tu dalam hati? Sampai masak? Rasanya pasti pahit .



Bukan nak kata sesiapa.. Fiqah sendiri juga pernah jatuh cinta pada kekasih orang.. malah sekarang mungkin itu yang Fiqah tengah rasa.. bukan nak bukak pekung di dada.. tapi ingin meluah rasa :") berkongsi rasa ini.. bukan sekali Fiqah lalui.. tapi berkali-kali.. sampaikan Fiqah sudah lali.. tapi dalam lali Fiqah.. sakit itu tetap ada.. sakit yang tidak bisa di ungkap.. malah Fiqah percaya.. ramai di luar sana yang juga pernah melalui nya.. kemon.. usah malu tuk mengiakan nya.. kerana bukan kita saja yang lalui nya :")

Terkadang Fiqah mengeluh merasa Tuhan itu tidak adil "Ya Tuhan kenapa Kau selalu datangkan perasaan itu untuk orang yang tak akan mungkin jadi milik ku ? Kenapa aku selalu jatuh cinta dengan laki-laki yang sudah  jadi milik orang lain ?!!" tapi Fiqah sedar.. Tuhan tidak akan menguji hambanya di luar batasan hambanya.. keluhan itu Fiqah luahkan di kala Fiqah masih mentah dulu.. di kala Fiqah masih jahil tentang ilmu.. tapi saat ini.. saat Fiqah menulis entry ini Fiqah mula mengerti.. ujian yang diberi bukan untuk menyeksa kita.. tapi menguatkan kita dalam meniti arus kehidupan. Tuhan menguji kita kerana dia sayang akan kita.. dia tidak mahu kita lalai dalam kehidupan.. saat kita gembira ada kita ingat ALLAH?? Ada?? Ya ALLAH bukan Fiqah tunding jari pada sesiapa.. tapi Fiqah tunding pada diri Fiqah sendiri.. :") jadi sebab itu Tuhan datangkan kesulitan dalam kehidupan agar kita terus mengingatinya.. agar kita tidak terpesong akidah. agar kita sentiasa mengingatinya.. agar kita sentiasa tahu bersyukur.. berbaik sangka lah kepadaNYA.. 



Fiqah akui.. Fiqah terseksa dengan keadaan seperti ini :")

lalu semalam.. di saat bulan menunjukkan diri di saat bintang menyinari.. Fiqah duduk mendongak ke langit.. dan berbicara dalam hati.. apa mungkin Fiqah akan menghadapi saat ini untuk sekali lagi malah berterusan? Tapi Fiqah yakin dengan qada dan qadar Allah.. mungkin DIA sudah mengaturkan sesuatu yang indah dan baik untuk Fiqah.. cuma belum dipertemukan lagi dengan Fiqah kerana belum tiba waktu dan masanya.. sesungguh kita hanya merancang dan TUHAN yang menentukan.. sesungguhnya ketenttuan ALLAH jauh lebih baik dan manis berbanding apa yang kita rancang.. :") lalu Fiqah berteluku di sejadah menadah tangan memohon pertolongan.. memohon kekuatan bahawa sesungguhnya Fiqah tidak kuat melawannya sendiri tanpa bantuan TUHAN yang maha ESA.. :") 

dan Ketika itu pula air mata Fiqah pun jatuh perlahan dan Fiqah berkata "Jika aku terus menuruti hati ini aku yakin aku akan merosak hubungan dia dengan kekasih nya dan aku akan merasa sangat berdosa jika itu benar terjadi. Aku mohon ya Tuhan, hilangkan rasa sayang ini untuknya. Aku sadar aku tak pantas untuk memilikinya dan mulai sekarang aku berjanji tak akan pernah mengharapkan dia lagi :') "

Fiqah berdoa agar dia berbahagia selalu dengan pilihan hati nya.. Fiqah berdoa agar jodoh mereka berkekalan sehingga ke JANNAH.. insha ALLAH.. Fiqah juga berdoa agar mereka sabar dalam menempuh segala dugaan dan cabaran dalam perhubungan mereka berdua.. :") hanya itu.. kebahagian buat dia yang menjadi harapan Fiqah. Melihat orang yang kita sayang adalah harapan kita biarpun bukan kita di sisi nya :") betul bukan? 

Fiqah tahu di usia Fiqah yang masih muda.. mentah malah dan ia tidak selayaknya bersoal dan bercakap tentang cinta.. tapi apa kan daya.. ku tidak pinta perasaan ini.. ia hadir dengan sendiri.. ia bertamu tanpa salam :") Bukan pinta hati ini tuk terjatuh ke dalam lubang yang sama.. mungkin kerana tidak menjaga mata lalu ia rebah jua di lembah yang sama.  mungkin juga ia terjadi kerana manusia mudah jatuh hati tapi senang patah hati, kerana jatuh hati itu tidak mendahulukan Illahi :') itu pengajarang.. jadikan teladan,, jangan memandang remeh. 

ALLAH memberikan ujian, agar kita sedar hanya DIA sebagai sandaran. 

8 comments: