Friday, July 20, 2012

Remaja dan Cinta

Assalamualaikum teman-teman.. see seprti yang di janji kan akan ku menjelmakan diri pada setiap hujung minggu... kalau tak hari Jumaat maka pada hari sabtu lah aku muncul yew :) so how"s life?? okey?? kalau korang tanya aku.. aku macam biasa lah.. kekadang gerimis mengundang kekadang girang tak tentu hala.. HAHA :P so guys kali nih tak nak dah nak takat jiwang bagai tuh.. letih dah mak jemah duk mengarang pasal EA jer memanjnag.. nanti aku kumpul banyak-banyak kisah dia .. haa nanti aku cerita lah pasal dia yew.. biarkan dia dengan dunia dia dulu.. hohoho :)

so REMAJA dan CINTA.. How sweet kan.. bukak facebook berlambak satu lori orang buat in relationship dengan datuk lah.. dengan pak mat jual tempe lah.. yang buat married pom tak kurang hebatnya.. yang buat engaged pom tak ketinggalan.. cuma kalau yang buat widowed tuh yang jarang-jarang.. HAHAHA :p kalau aku tak sah tanya aku buat separated terus.. eh ye ke.. dak-dak aku gurau jaa.. aku tentunya lah single.. :) tapi cop okey.. tak bermakna aku nak promote diri aku ke apa.. please dont be salah faham.. okey :)

Remaja mengenal erti cinta itu biasa, Tetapi menjadi tidak biasa ketika remaja sudah bijak sana dalam merancang cintanya. Dengan pergaulan yang longgar,err maybe kekurang skru atau lupa di ketatkan atau terlebih minyak pelincir maka  lelaki dan perempuan  bisa dan mudah bertemu bila masa sahaja,tanpa ada batas waktu mahupun pergaulan..maka dengan itu apabila sudah sering ketemu.. sudah terlalu terbiasa berlaku persentuhan yang pada mulanya hanya sentuhan biasa dan kemudian terbentuklah satu sentuhan luar biasa yang membawa kemenangan 9 bulan 10 hari :P kenapa itu terjadi?? lah tepuk dahi bukak minda.. kan pergi sekolah ada bab agama.. tak kan cikgu tak ajar.. kalau nak kata mak ayah terlalu sibuk mengejar dunaiwi cikgu ada untuk di rujuk :") tapi sebagai ibu bapa jugak.. kita kenalah awasi pergerakan anak-anak dan pergaulan anak-anak.. macam ayah dan mama saya buat.. dah mencecah 17 tahun boleh di kira dnegan jari berapa kali saya keluar lepak dengan kawan-kawan.. haa itu bukan di konkong tapi itu namanya berwaspada.. al-maklumlah darah muda.. semuanya nak di cuba.. so thanks mama abah :)  Jadi yang menjadi persoalannya di sini apakah itu sudah masuk ke tahap cinta sejati?

Tidak juga. Kerana sebahagian besar remaja memutuskan untuk mencintai hanya kerana penampilan fizikal pasangannya sehingga dia jatuh hati dan berkata, “Oh! Indahnya andai aku dapat bercinta dengannya,mesti ramai yang dengki dengan aku" arghh lumrah manusia.. kerana manusia memang suka akan sesuatu yang indah. cinta berlandaskan kecantikan,keindahan,ketampanan dan se paksi dengan nya hanyalah bersifat sementara. percayalah..Contohnya, kamu disuruh memilih antara dua helai baju, yang pertamanya cantik dan sangat lah memukau pandangan sesiapa yang melihatnya dan yang kedua itu hodoh.jelik dan kualitinya sangat teruk. Maka, mana satu yang kamu pilih? Tentu sahaja fitrahnya kamu akan memilih baju yang cantik, bukan? tetapi apabila sudah buruk bukan kan anda akan membuangnya dan terus pergi ke shooping complex dan membuat pilihan baju yang baru yang tentunya juga cantik. :)

Sama lah dengan dirimu ketika remaja. Semangat yang baru tumbuh dan berdarah muda, mengiringi kamu dengan keseronokan bersama rakan-rakan di sekitar kamu. Kamu akan mula membezakan rakan-rakan yang tergolong dalam kategori cantik dan kurang cantik. sehingga kan mulutmu seperti peluru menembak kata-kata yang tentunya meninggalkan bekas di hati seseorang itu.. Janganlah sesekali kamu memilih atauu menkategorikan sebegitu rupa.. kerana buruk padahnya nanti.. kalau kena di batang hidung sendiri macam mana?? mahunya nak terjun KLCC :p

Perkataan ‘kurang cantik’ sengaja dipilih atas sebab sifat semulajadi perempuan yang dilahirkan cantik. Siapa sebenarnya yang mengajar kamu membezakan cantik ataupun tidak cantik? Tidak ada sesiapa sebenarnya.

Kenapa? Kerana kecantikan itu berbeza pada persepsi masing-masing. Ada yang akan mengatakan yang putih itu cantik, dan ada yang akan mengatakan yang biru itu cantik. Ianya berbalik pada selera masing-masing. Jadi kalau begitu, pesanannya hanya satu, jangan terburu-buru jatuh cinta bila melihat orang yang cantik. jatuh cinta lah kerana agamanya.. kerana dengan agamanya InsyAllah kamu akan bahagia sehingga ke Jannah.. jika dalamnya cantik.. agamanya cantik maka pilih lah ia sebagai suri.. kecantikan seseorang adalah sesuatu bonus di dunia. di akhirat kelak tiada yang lebih cantik daripada bidadari syurga.. kecantikannya pasti akan lenyap begitu sahaja.. :) orang kalau iman nya cantik dengan sendirinya wajahnya akan cantik.. tenang bila pandang rindu bila di kejauhan :)

Di dunia ini terlalu ramai orang yang cantik. Bayangkan betapa rumitnya kalau anda jatuh cinta dengan kesemuanya sekali? Jangan rambang mata kerana kamu baru hendak mengenal dunia. Jangan beranggapan bahawa menjumpai wanita cantik bererti kamu perlu mengakhirinya dengan cinta, kerana takut kamu akan kecewa dan merosakkan masa depan kamu.

Bersikaplah sebagai makhluk Tuhan bernama manusia yang cerdik dan boleh membawa diri dalam pergaulan yang baik. Bukankah yang cantik pada luar itu cantik di dalam. Adalah lebih baik mencari yang cantik di dalam berbanding cantik diluar sahaja tetapi adalah bonus buat kamu sekiranya kamu dapat mencari cantik diluar dan juga di dalam :) Jangan di sebabkan kecantikan masa depan kamu di akhirat kelak musnah.. YA ALLAH  mintak jauh .. 

aku buat entry bukan niat nak tunjuk baik.. bukan jugak niat nak memerli sesiapa.. tapi aku buat berdasarkan pengalaman.. berdasarkan pemerhatian.. sedih bila melihat kerana kecantikan musnah akidah.. kerana kecantikan rela beribu habis.,, tidak kah mereka sedar bawah kecantikan itu hanya bersifat sementara.. hanya pinjaman TUHAN kepada makhluknya.. jika TUHAN ingin menariknya hanya sekelip mata sahaja kecantikan itu akan lupus.. ingat sebelum kena.. :")

jika benar ingin bercinta.. cintailah kerana agamanya.. jatuh cintalah kerana agamanya.. :")

tak ku mohon memiliki sang suami persis Nabi Muhammad S.A.W  kerana ku tahu akan sukar tuk di cari pada zaman kini dan jugak tidak layak untuk wanita yang serba serbi kekurangan sepertiku.. tapi cukulah sekadar pilot yang bisa memanduku ke arah jalan yang benar menuju ke syurga,, yang memberiku ajaran di dunia sebagai bekalan di akhirat,.. yang bisa menjadi iman ku.. yang bisa memandu ku andai aku kandas di pertengahan :') wasalam

3 comments:

  1. http://hunyieda.blogspot.com/2012/07/giveaway-entry-paling-menarik-by-irra.html Mae join sini dear..byk adiah menarik..

    ReplyDelete