Sunday, February 10, 2013

Kekuatan Hati :")

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera :")


Hasbunallah wani'mal waqeel 
"cukuplah ALLAH sebagai penolong dan DIA adalah sebaik-baik penolong" 

entah kenapa. hati nih sejak dua menjak nih tersangat lah sensitip.. sekali jentik udah berdarah.. sekali usap sudah terbuai.. sekali sepak.. haaa berterabur ke tanah.. eh apa Fiqah mengarut nih.. ahh layan kan aja.. ihiks :P

Sahabat,
Kadangkala kita mampu  menjadi orang yang kuat dari bebarapa aspek seperti ketahanan hati dan sebagainya, tapi kadangkala kita tidak terlepas menjadi orang yang lemah. Fiqah juga , tergolong orang-orang yang sangat  lemah. Lemah kerana manusia memang lemah, ditambah sifat manusia  sering lupa. Tiada kekuatan yang perlu saya gantungkan melainkan pada Allah.

Fitrah manusia, mudah terpesona dengan yang dinamakan keindahan. Siapa tidak suka akan keindahan.Saya  juga  kadang-kadang  mampu terleka dengan dunia yang serba indah ini, bila terpesona, cahaya pesona menyeruak dalam diri. Allah, lemah betul hamba ini.

Mencintai sirah Rasulullah dan para sahabat,
Dalam ketergesaan waktu yang sering menghambat ini, adakalanya kita tak mampu nak sapa semua orang, kita tak  mampu nak mesej setiap orang yang kita kenal dan cintai.

Adakalanya Fiqah terfikir, para nabi dan sahabat2 mempunyai chemical yang sangat kuat. Jiwa mereka " segar" lantaran jernihnya peringatan. Walaupun mereka berjauhan tapi mereka  saling menguatkan, dan saling mendoakan. Biarpun mereka teruji, biarpun mereka menderita, biarpun mereka disiksa, tapi mereka seakan "mabuk " sehinggakan tidak merasai semua itu satu penderitaan bahkan ia tanda cinta  Tuhan mereka. Dan ujian yang menimpa menjadikan mereka lebih cinta Allah dan Rasulullah s.a.w. Aduhai, alangkah kuatnya  kesan "Rabithah Hati".

Fiqah masih terkesan dengan cinta para sahabat. Antara mereka ialah Uthman bin Affan. Bilal bin Rabah, Uwais Ar-Qarni dan ramai lagi sahabat-sahabat yang sanggup  merasai "nikmat kesakitan" di dunia demi nikmat yang kekal selama-lamanya di syurga.

Apa yang buat mereka tabah dengan cinta Allah, mabuk cinta pada Allah? Kerana mereka banyak KOMUNIKASI dengan Allah. Kita? Err.. Fiqah sendiri? Allahuakbar!

Masih lagi "membaiki hati" dan sememangnya  proses "baiki" akan berterusan. Moga Allah bantu. Insya ALLAH :")

Kesimpulan :Perlu bina kekuatan
Kejayaan yang datang tak dapat dicapai begitu sahaja betul tak? Perlu ada usaha, perlu ada jatuh bangun, perlu ada ujian agar kita merasai manisnya  usaha dan cinta Allah.

Jadi, apa yang Fiqah mampu buat ialah dengan  mendekati DIA samada dengan mendampingi orang-orang yang jiwanya ingin kepada kebaikan, mendampingi  orang yang suka berpesan-pesan dengan kebenaran, menyibukkan  diri juga dengan membaca-baca buku  yang ilmiah dan mendidik jiwa. Fiqah perlu bina kekuatan dalam diri Fiqah bukan  membiarkan diri Fiqah tenggelam dalam lautan dunia yang mempesona.

Fiqah perlu bina kekuatan agar seluruh jiwa dan kehidupan Fiqah terarah pada jalan yang Allah redha. Ya sahabat,kita memerlukan Allah!. Sangat rugi bagi sesiapa  yang mensiakan peluang yang Allah bagi untuk membaiki diri, untuk membuka pintu-pintu kebaikan agar lahirnya benih -benih cinta , seterusnya lahirnya taqwa kepadaNya dengan sebenar-benar taqwa. Saat itu sahabat, kita akan terasa indah, dunia ini tidak  lagi memberi apa-apa kesan buat kita melainkan untuk kita jalani kehidupan demi "jendela akhirat.

 dulu Fiqah lalai.. bukan bermaksud lupa akhirat.. sampai mendekati maksiat.. cuma Fiqah lalai dalam mengingatiNya.. selalu melengahkan solat.. kurang ibadat nawafil.. Ya ALLAH :") terlalu mengejar duniawi. tapi tak bermakna Fiqah tidak menjaga batas pergaulan dan aurat.. ALHAMDULILAH.. semua itu masih baik dijaga.. cuma hati.. hati selalu lalai dengan keindahan duniawi :") tapi sekarang alhamdulilah.. Fiqah mulai sedar.. kita tak akan pernah kenal erti bahagia kalau kita lalai terhadapNYA.. sungguh :") 

Hidup tidak boleh berpandukan perasaan hati yg kadangkala boleh menjahanamkan diri sendiri. motivasi buat diri sendiri :') 

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud :
" Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu petunjuk dan jalan selamat dan barangsiapa yang tidak memelihara solat maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya dan juga tidak menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya " 

Buat baik orang mengata, buat jahatpun orang mengata. Jadi, buatlah apa yg Allah suka. Biar buruk di mata manusia, asal indah di mata Pencipta.



"YA ALLAH kau istiqomahkan lah hati ku ini agar sentiasa beribadah kepadamu. agar aku dapat menghuni syurga Firdaus mu bersama keluarga aku" 


1 comment: