Wednesday, February 6, 2013

Sekadar Renungan :")

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

" Cita-cita itu benar, akan menghasilkan hal yang terbaik, jika tidak terealisasi maka paling tidak kita telah menghabiskan sebahagian dari usia kita yang indah dengannya "

Kesabaran merupakan kuda perang yang kuat dan gagah perkasa yang dapat dijadikan senjata untuk memerangi amarah, kebodohan dan hawa nafsu. Kewaspadaan merupakan usaha mengkaji dengan teliti , tidak tergesa-gesa dan bertindak dengan rasional dan bijaksana. Dua sifat ini adalah senjata yang dapat memerangi kecemasan. Barangsiapa yang tidak memiliki keduanya, maka ia akan mengalami  banyak kehilangan kebaikan dan terancam oleh kecemasan. Dengan kesabaran, seseorang pasti dapat mencegah banyak keburukan. Sedangkan orang yang bodoh dan pemarah, maka sesungguhnya ia akan memperbesarkan keburukan dan menambah akar kegelisahan yang semakin menjadi-jadi.

" sikap tergesa-gesa dan membabi buta akan mengakibatkan kesengsaraan " 

Seseorang yang bersikap hati-hati jarang menyesal atau jarang melakukan urusan yang kesudahannya penuh dengan kemesterian. Berbeza halnya dengan orang yang tolol lagi tergesa-gesa, maka sesungguhnya penyesalan , kecemasan, dan kesudahan yang buruk akan selalu menemaninya. Seseorang manusia yang mengasihani dirinya dan diri orang lain adalah orang yang pandai menbiasakan dirinya bersikap tenang berhati lapang dan senang.

Agama kita menganjurkan supaya bersikap lembut, sabar dan tidak tergesa-gesa. Rasulullah S.A.W bersabda :

"sesungguhnya kelembutan itu tidak sekali-kali terdapat pada sesuatu melainkan akan menghiasinya dan tidaklah ia di cabut dari sesuatu. melainkan akan memperburukkkannya"

tambahan nota kaki baby manja ku kiko 

" kita sering mensia-siakan waktu bahagia untuk sesuatu yang tidak berharga"

p/s : semoga bermanfaat.. muhasabah lah diri.. sama-sama kita memperbaiki diri.. Assalamualaikum :")


1 comment: